fredag 19 februari 2010

Gästbloggare - Susanna Utbult

Har du tänkt på hur duktiga vi människor är på att balansera yin och yang? Du har troligen inte ägnat det någon större tanke eftersom vi för det mesta gör det här helt omedvetet. För dig som inte vet vad yin och yang är kan jag berätta att det är motsatsförhållanden, olika kvalitéer, som samspelar med varandra. Motsatsförhållanden kan exempelvis vara stort - litet, vitt - svart, hårt - mjukt. Eftersom känslan för yin och yang ligger nedärvt i våra gener är vi duktiga på att skapa balans utan att tänka på det. Till exempel; på sommaren när det är varmt ute vill vi ha ljusa, svala färger på gardiner, kuddar och andra inredningsdetaljer. Inte skulle vi komma på tanken att sätta upp varmt röda gardiner mitt i högsommarvärmen? Är det varmt utomhus, vill vi inte ha varmt inne, för det ger obalans. Nej, vi eftersträvar balans, för då känns det bäst.
X
När jag skriver detta, vräker snön ner utanför mitt fönster. Denna årstiden är mycket yin eftersom vintern, åtminstone hos oss, är mörk och kall. När det är kallt ute, vill vi ha mer yang inne, för att balansera. Vi vill tända en brasa och massor av levande ljus. Sedan kryper vi upp i soffan och myser med en kopp varm choklad.
D
Samma tankesätt används när vi skall inreda våra hem enligt Feng Shui. Använd motsatsförhållanden och olika kvalitéer för att skapa spänning och dynamik. Placera något som är högt, intill något som är lågt, en mörkt grön, kraftig växt intill en som är ljusare i färgen och som har små rundade blad. Plötsligt händer det något - det blir en balans mellan de olika kvalitéerna. Detta tankesätt kan användas i all inredning och i alla rum.
C
Det finns mycket att säga om yin och yang. Speciellt om vi talar om Feng Shui som till stora delar bygger på yin och yang. Men det får vi ta en annan gång.
D
Det är verkligen roligt att feng shui får ta så mycket plats på din blogg, Jannice, det är ju så viktigt när vi talar om inredning och alla ser vilka fina resultat du får med “Feng Shui-tänket”. Tack för att jag fick göra ett litet inlägg hos dig för att berätta lite grand om det som jag jobbar med på Nordic School of Feng Shui.
C
Kram
Susanna
X

3 kommentarer:

Forever Love sa...

For en nydelig blogg som jeg gleder meg til å lese igjennom i kveld!
Ha en herlig dag!

Hilsen Tonje

Anonym sa...

Vilket inlägg, super!
Trevlig helg!
Jag vill gärna sponsra och få vara med på FS träffar. Hur anmäler jag mig?
Trevlig helg!
Stor kram Anna

EN INREDOHOLIC sa...

Hej Anna,

SKicka ett mejl till
info@svenskafengshuiforbundet.se
Trevlig helg !
Jannice

Related Posts with Thumbnails